АРХИВА
| АРХИВА ТЕКУЋА ГОДИНА
|
09.01.2019.
НОВА ОПРЕМА: ИНСПЕКТОРИ ЛОВЕ ПРЕКРШАЈЕ И ПОМОЋУ СОФТВЕРА
БЛИЦ - Мирослава Бркиц 09.01.2019. 14:45 Коментара: 0
ФОТО: ВЕСНА ЛАЛИЋ / РАС СРБИЈА
Транспарентност, мањи ризик од корупције, већа ефикасност, боља координација и електронска размена података међу инспекцијама, те јача контрола рада самих инспектора, неки су од ефеката будућег начина рада инспекција у Србији.
Софтверско решење е-Инспектор, које тренутно користи четири инспекције (Тржишна инспекција, Инспекторат за рад, Управни инспекторат и Санитарна инспекција), осим поменутог, преполовиће и знатно олакшати време које су инспектори до сада проводили на терену. Уместо гомиле папирологије, инспектори ће сада, само са лаптопом одлазити у инспекцијски надзор, где ће на лицу места моћи и да различито поступају према несавесним власницима објеката. Тако, примера ради, тржишни или санитарни инспектор ујутру може и из своје куће да се улогује на е-Инспектор на овом лаптопу и погледа обавештења. Уколико их има, значи да му је додељен предмет и да би треба да пође на терен. Још једна предност ове платформе је што инспектори више неће морати да одлазе у седиште пре одласка у инспекцијски надзор. Све се налази у њиховом лаптопу. На овој платформи су сви потребни налози, извештаји, записници, решења, захтеви за покретање прекршајног поступка, пријава за привредни преступ, обрасце аката, пријаве, притужбе итд.
ФОТО: ВЕСНА ЛАЛИЋ / РАС СРБИЈА
- Пре него што крене у контролу, инспектор такође може видети које инспекције су можда већ планирале да контролишу тај објекат. Инспектор такође има увид у сва докумета из екстерних регистара које су потребна за тај инспекцијски надзор. Да ли субјекат поседује одређене дозволе, да ли има одређене лиценце. Такође, види се и у ком је степену ризика субјекат - каже Предраг Чеперковић, руководилац Групе за извештавање сектора тржишне инспекције.
Овако унапред припремљен инспектор затим долази у, на пример, угоститељски објекат где започиње контролу. На свом лаптопу се улогује у налог на е-Инспектор где почиње да формира записник. Најпре попуњава дан, датум и име фирме субјекта над којим врши надзор. Оно што доста убрзава рад инспекторима је то што сада испред себе имају контролне листе са понуђеним одговорима "да" и "не", које инспектор једноставно једним кликом означава. Уколико поменути субјекат има више одоговара "не", овај софтвер ће га све више препознавати као небезбедног.
- Софтвер, потом, аутоматски нуди решења за поступање у тој ситуацији. Раније је било случајева да се према надзираним субјектима другачије поступа у готово истим ситуацијама. То више неће бити случај. Истовремено, е-Инспектор помоћу разних алгоритама врши процену ризика у надзираној радној околини - каже за "Блиц" Весна Ристић, начелница одељења за обуку и извештавање тржишне инспекције у Министарству трговине, туризма и телекомуникација.
Инспекцијама је веома важно што се у оквиру овог софтвера успоставља евиденција надзираних субјеката и објеката, односно регистар података о инспекцијском надзору.
- Комуникација међу инспекцијама ће од сада бити много ефикаснија јер ће свака инспекција моћи да изврши увид и у податке о надзираним субјектима које су вршиле друге инспекције - додаје начелница Ристић.
Осим инспектора, платформи е-Инспектор моћи ће да приступе и надзирани субјекти, али само у податке који се односе на њега.
- Сви привредници који су у намери да региструју своју делатност да виде са којим прописима морају да се ускладе, по којим контролним листама морају да раде и да виде тачно који је обим очекиваног ангажовања у смислу да ће их посећивати те и те инспекције, да морају да испуне те и те техничке услове. У том смислу, нема више лутања - каже Драган Пушара, руководиоц Јединице за подршку Координационој комисији за инспекцијиски надзор Министарства државне управе и локалне самоуправе.
За ово ново софтверско решење задужена је Канцеларије за информационе технологије и електронску управу, која је и обезбедила набавку рачунарске опреме за инспекторе.
- Канцеларија за информационе технологије и електронску управу обезбедила је 400 преносних рачуна, квалификоване електронске сертификате и бежични интернет за четири пилот-инспекције (Тржишна инспекција, Инспекторат за рад, Управни инспекторат и Санитарна инспекција) које у току овог месеца крећу са радом у новом информационом систему е-Инспектор. У 2019. години у плану је да до јуна у систем е-Инспектор уведемо још 32 инспекцијске службе, док ћемо преосталих пет инспекцијских служби увести до краја године, како би све инспекцијске службе у Републици Србији користиле овај савремени информационим систем. Такође, током 2019. године Канцеларија планира набавку још око 1.000 преносних рачунара за инспекторе, док ће преосталу количину рачунара набавити сама министарства - каже за "Блиц" директор Канцеларије за ИТ и е-Управу доц. др Михаило Јовановић.
Мањи трошкови за привреду
Како додаје Драган Пушара, руководилац Јединице за подршку Координационој комисији за инспекцијиски надзор, овај софвер ће знатно смањити трошкове привреди јер се, пре свега, потпуно избацује пословање са папирима.
ФОТО: ВЕСНА ЛАЛИЋ / РАС СРБИЈА
- Ако узмемо у обзир да је Србија у прошлој години имала пола милиона инспкецијских надзора, сваки од тих надзора се завршавао кроз неки административни поступак који је подразумевао штампу, припрему података и слање докумената. Сада можемо да кажемо да ће се тиме уштедети 10-ак милиона евра. Такође, елиминишу се судски трошкови - додаје Пушара.
Како додаје, обуку за е-инспектора је прошло 848 инспектора у Српско-корејском Информатичко приступном центру, а остало је још њих 1.840.
|